空飛ぶITコンサルタント

中小企業診断士が「AI」「パン」「補助金」について語ります

日本のクラウドソーシングの問題点(Problems with Crowdsourcing in Japan)

クラウドソーシングの盛り上がり

昨日、社内システム開発のため、cloudworksで申し込んできた方の査定依頼があった。 午後に少し余裕があったので、査定してみた。年齢も経歴も様々であった。経歴やポートフォリオを鵜呑みにすれば... 下は10代、上は50代まで、みな必死にアピールしている。これはすごい。

cloudworksのような仕事のクラウドソーシングサイトは、他にも専門家型のビザスクなどが日本にあり、 両方とも日本の大企業から、地方の小規模事業者まで使われている。

保守はどうするのかな

クラウドソーシングの活用は業者に頼むより安く済ませれるから、というメリットと共に、保守は自社で対応しなければならないデメリットもある。これは痛い。

私は社内にIT部署を持たない小規模事業主が、クラウドソーシングを用いるのは、計画立案から進めることを推奨する。

例えば日本の大企業であって、社内に開発能力のある情報システム部を持っている会社なら、受け入れテストのノウハウもあることから、スポットで要員不足をクラウドソーシングで補うことは合理的である。

しかし安さ重視でクラウドソーシングに依頼する小規模事業者は、果たして受け入れテストのノウハウを持っているのか。 保守フェーズまで対応を計画しているのか。答えはNo。

これだと受注側はそれっぽい受け入れテストでOKなら、対価を得ることができるから良いが、システムを使う発注側はどうか?

結論は、システムは開発より保守の方が長いということ。 この辺をしっかり踏まえて、目先のお買い得感に吸い寄せられてはいけない。

The rise of crowdsourcing

Yesterday, I received a request for an assessment of someone who had applied through cloudworks to develop an internal system. I had some spare time in the afternoon, so I assessed them. They were of various ages and backgrounds. If you take their backgrounds and portfolios at face value... They ranged from teens at the bottom to 50s at the top, and they were all desperately trying to appeal to the public. This is amazing.

There are other crowdsourcing sites for work like cloudworks in Japan, such as the professional-type Bizask. Both are used by large Japanese companies as well as small local businesses.

What about maintenance?

Along with the advantage of using crowdsourcing because it is cheaper than hiring a contractor, there is also the disadvantage of having to handle maintenance in-house. This is a pain.

I recommend that small business owners who do not have an in-house IT department use crowdsourcing, starting with planning.

For example, if you are a large Japanese company with an information systems department that has in-house development capabilities, it is reasonable to use crowdsourcing to fill a shortage of personnel on a spot basis, since the company has expertise in acceptance testing.

However, small businesses that are looking for a low-cost solution and crowdsource their work may wonder if they have the know-how for acceptance testing. Do they plan to handle up to the maintenance phase? The answer is no.

This is good for the order side because they can get paid if the acceptance test is OK, but what about the order side that uses the system? They will probably be in trouble. This is not good.

The conclusion is that systems take longer to maintain than they do to develop. We should take this into account and not be fooled by the immediate bargain.

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